Numery archiwalne

Autor: Zsolt Kiss  |   Strony: 373–379


 

Streszczenie

Podczas przeprowadzonej w 2000-2001 r. kampanii Europejskiego Instytutu Archeologii Podwodnej (IEASM) na nadmorskim stanowisku Abusir, zwyczajowo zwanym Canopos, znalezionych zostało wiele rzeźb z okresu faraońskiego i grecko-rzymskiego, a wśród nich dwie głowy z twardego kamienia dekorowane królewskimi ureuszami. Pierwsza z nich, nr inw. SCA 167, wykonana została z czarnego diorytu. Król nosi nemes z ureuszem z przodu oraz ślady sztucznej brody pozostałe na policzku. Wygładzona powierzchnia oraz ostro wycinane detale charakteryzują tzw. styl saicki XXVI dynastii, zaś twarz oraz nakrycie głowy znajdują analogie pomiędzy portretami przypisywanymi władcom tego okresu. Bardzo zbliżona jest głowa króla Apriesa z Bolonii, Museo Civico, oraz inna z Muzeum Kairskiego. Stylistycznie niemalże podobna jest wreszcie głowa króla Amazisa z Baltimore, Walters Art Museum. Tak więc ta atrybucja wydaje się najbardziej prawdopodobna dla badanej rzeźby, co więcej: Karol Myśliwiec umieszcza źródło tego stylu w Dolnym Egipcie, nie daleko więc od Canopos... Druga głowa, nr inw. SCA 168, wykonana została z czarnego granitu z ukośnymi wtrętami białego kwarcu. Król nosi tzw. niebieską koronę z długim ureuszem, typowym dla królewskich portretów XXX dynastii. Twarz jest mięsista i nosi cechy modelunku charakterystyczne dla stylu IV w. p.n.e. Ponieważ obie te cechy pojawiają się na niektórych portretach Nektanebo II, np. na rzeźbach z Londynu, British Museum oraz Nowego Jorku, kolekcja prywatna, sugeruję widzieć w tej głowie jeszcze jedno, dotąd nieznane, przedstawienie tego króla, a także prawdziwe arcydzieło okresu późnego sztuki faraońskiej.

 

 

Our website is protected by DMC Firewall!